Avainklubi tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden osallistua suomalaisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Vastaa kyselyihin, ideoi, vaikuta ja voita palkintoja!

Kirjaudu

Ideoi kanssamme!

Idea, innostus ja inspiraatio! Onko sinulla jokin idea uudesta tai parannetusta tuotteesta? Puuttuuko markkinoilta jokin arkea helpottava innovaatio? Lisää tänne niin pienet arjen ideat ja oivallukset kuin suuremmatkin neronleimaukset. Tykkää, kommentoi ja jaa muiden ideoita. Voit myös ehdottaa idea Avainklubissa mukana oleville yrityksille. Yritykset saavat ehdotetuista ideoista säännöllisesti koosteen ja voivat käyttää sitä yrityksen innovoinnin tukena.

Kottikärryn kulmakahvat

Kottikärryn kulmakahvat
Äänestä ideaa
Idea julkaistu: 19.1.18
  • 9
  • 48

Kottikärryssä voisi olla kuvassa näkyvät kädensijat, jolloin alamäessä ei tarvitse puristaa sormilla kahvaa ja kippaaminenkin sujuisi helpommin. Kahva suojaa myös rystysiä kolhuilta.                                                                              Kärryn kippaaminen ( Animaatio käynnistyy kahden klikkauksen avulla  ;)

Idean valmiusaste
    • Tapani Kokko
      Tapani Kokko

      Kehittelin mökillä kottikärryn valjaat vanhan rinkan hihnoista. Valjailla saa siirrettyä aisojen nostoon ja ylämäkeen työnnettäessä tarvittavan voiman hartioille.

      • matti lindqvist
        matti lindqvist

        Kottikärryn työntäminen ylämäkeen sujuun nyt entistä kevyemmin, kun laitoin kuormansidontaliinan aisojen väliin. Hihna osui juuri lonkan korkeudelle, jolloin eteenpäin mennään nyt pelkällä jalkatyöllä. Sivuilla olevilla kahvoilla saa samalla vakaan otteen kärrystä.Aisaan voisi porata reiät, joihin saisi puristettua 3mm rautalangasta taivutetut C-kiinnikkeet hihnaa varten.    Kokeilussa huomasin, että kärryn perässävetäminenkin onnistuu sivuilla olevista kahvoista aika hyvin.                                                                        Kärryn työntäminen vyötäröllä                   Kuva valmiista hihnasta

        • Raimo Laakso
          Raimo Laakso

          Kolmipyöräisen kottikärryn takapyörät voisivat olla kiinteiden seisontatukien sivuilla levossa kärryn ollessa kiintotukien varassa. Aisat olisivat nivelöidysti yhdistetyt takapyörien ripustukseen siten, että aisoihin tartuttaessa ja lähdettäessä kahvat nousisivat kärryyn nähden ylöspäin takapyörien samalla painuessa noston voimasta alaspäin niin, että kiintotuet nousisivat ilmaan kottikärryn lähtiessä liikkeelle kolmella pyörällä. Kiintotuet voisivat olla pyöränripustuksien ja aisojen kiinnikkeinä. Kolmipyöräinen on luonnostaan Premium-malli joten rakenteen mutkikkuus tuskin haittaa.

          • Seppo Vilhonen
            Seppo Vilhonen

            Nyt saisi Orthex, Stala tai joku muu kotimainen firma tarjota vähintään kakkukahvit kottikärryn kehittäjille. Mitään ei ole yritysten suunnasta kuulunut pitkään aikaan. Täällä vaan iso porukka vääntää ilmaiseksi uusia kottikärryaihioita, omia vaivojaan säästelemättä.

            • matti lindqvist
              matti lindqvist

              Kannattaa kokeilla kärryn työntämistä lantiolla, harmi kun ei ole aikaisemmin tullut mieleen näin yksinkertainen parannus. Toimiakseen hyvin on hihna saatava aisaan kiinni kunnolla. Porasin 3,25 popniittiterällä reiät aisoihin solkia varten. Pienet reiät eivät heikennä aisan kestävyyttä.                                                                                                                            Hihnan kiinnityspaikka aisaan

              • matti lindqvist
                matti lindqvist

                Muovista valmistettu kahva voisi näyttää vaikka tällaiselta. Sivulla siinä olisi paksumpi kohta, jossa olisi reikä hihnankiinnityssolkea varten.                                                                                                             Muovista valmistettu kahva

                • Seppo Vilhonen
                  Seppo Vilhonen

                  Nuo kaikki lisäykset, uudet kahvat, lantiotuki ja kaksi irtopyörää voitaisiin kiinnittää kevyeeseen, vaikka alumiinista tehtyyn irtokehikkoon. Irtokehikko kiinnitettäisiin kottikärryn sarviin pikakiinnityksellä. Näin saataisiin vanha kottikärry päivitettyä kerralla "uudempaan versioon" raskasta  käyttöä varten. Irtokehikon voisi helposti myös poistaa.

                  Toinen kevyempi vaihtoehto olisi uudet kahvat ja lantiotuki yhtenä osana, joka kiinnitetään kottikärryn sarviin puristuspulteilla.

                  • Raimo Laakso
                    Raimo Laakso

                    Työntöhihnan kiinnitys olisi ehkä paremmin jos se olisi aisojen yläpuolelle suuntautuvissa säädettävissä ripustimissa. Tämä siksi että käyttäjät ovat eri pituisia. Kottikärryllä ja lumikolalla on liikkeeseen kulloinkin paremmin sopivia asentoja jotka ripustimien käytöllä lienevät paremmin saavutettavissa. Kottikärryn työntäjän kädet voivat olla huomattavastikin hänen lantiotaan alempana. Ripustimien rakenteesta ei ole parempaa tietoa.

                    • matti lindqvist
                      matti lindqvist

                      Kuormaliinan voisi kiinnittää kuvan mallisen lumikolan aisaan, jolloin käsiä voi lepuuttaa välillä, kun puskee  sitä lantiolla.  Rakenne olisi edullinen valmistaa.  Voisihan siinä vaikka  näin vapautuneilla käsillä kännykkääkin näpytellä...                                                                                                                                      Lumikolan työntäminen kuormaliinan avulla

                      • Seppo Vilhonen
                        Seppo Vilhonen

                        Kottikärryn apuhihnan on joku suojannut.

                          wo2015012873.jpg

                         

                        • matti lindqvist
                          matti lindqvist

                          En kyllä uskaltaisi käyttää kärryjä, joissa remmi kulkee kaulan ympäri, siinä käy tosi pahasti kun kaatuu.  En kyllä ymmärrä mitä kohtaa Sepon mainitsema suojaus koskee, sillä niskan ympärile laitettuja hihnoja on käytetty jo vuosisatojen jollei -tuhansienkin ajan vapaasti.  Suojauksessa on ilmeisesti kyse aisaan tulevan osan tarkemmasta yksityiskohdasta.                                                                                                                                                                                         Tynnyrin kärräämistä satoja vuosia sitten

                          • Seppo Vilhonen
                            Seppo Vilhonen

                            Kyllä  patentti oli tullut vuonna 2015 sille hihnalle. Siinä oli tietysti  lisäniksi miten se kiinnitettiin aisoihin, ei mitenkään erikoinen. (Wheelbarrow support strap  WO2015012873 (A1) ― 2015-01-29) Idea sinänsä on ihan hyvä, olkapäät ja hartiat vastaanottavat kuormaa. Ei se kaulaa katko.

                            Valjaita on paljon käytetty keventämään työkalun painoa. Esimerkkinä on  raivaussahan valjaat. Hyvä tuki olkapäille ja lantion kohdalla kiinnitys. En minä ainakaan ilman valjaita raivaussahaa käytä. Joku valjasviritys voisi auttaa myös kottikärryjen, nimenomaan raskasta, työntöä. Syyslehtien kippaus on eri asia, ei siihen mitään kevennystä kaivata.

                             

                            • matti lindqvist
                              matti lindqvist

                              Ymmärtääkseni tuo Sepon mainitsema patentti koski hihnan päissä olevia osia, jotka kiinnittyvät aisoihin. Hihnan kireyttä sai siinä myös kuormattunakin muuttettua kädensijaa kiertämällä.    Ei täällä kyllä kukaan ole tällaista omana ideanaan esittänyt.  Jos valjailla aikoo kytkeytyä raskaasti lastattuun kärrynaisaan, kannattaisi siihen tehdä jokin turvalaite jolla saa hihnan irti heti jos kärry kaatuu.

                              • Seppo Vilhonen
                                Seppo Vilhonen

                                Aika perinteisiä ovat kotimaiset kottikärryn valmistajat. Onko niitä edes montaa? En löytänyt kuin tavallisilla varsilla. Valmistaako Stala tai Orthex kottikärryn tapaisia laitteita?  

                                Lisätään tähän vielä yksi patentoitu toteutus. Pyörivät kahvat varsien sisäpuolen suuntaan. 

                                kahvat.jpg

                                 

                                 

                                 

                                 

                                 

                                • matti lindqvist
                                  matti lindqvist

                                  Kahvojen asentoa aisassa ei voi suojata, sillä niitä on ollut eri suuntiin sojottamassa jo vuosituhansia. Yleensä patentit koskevat vain jotakin pientä yksityiskohtaa, tässäkin Sepon esittämässä kuvassa luulisin sen koskevan kahvassa olevaa laakerointia. Kokemuksesta tiedän, että aisojen välissä olevat kahvat kolhivat reittä. Laakeroidulla kahvalla menettää näppituntuman kuormattuun kärryyn ja sormia joutuu puristamaan tosi kovin herkästi pyörivässä kahvassa. 

                                  • Raimo Laakso
                                    Raimo Laakso

                                    Käyttäjän olat ylittävien kottikärryn henkselien etupäiden kiinnitys olisi aisoissa kahvakohdan edessä. Aisoihin työnnettäisiin putket jotka ulottuisivat aisan mutkaan. Putkien takapäät ulottuisivat riittävän pitkälle käyttäjän taakse henkselien taaempiin kiinnityskohtiin. Henkseleissä olisivat siirreltävät leveät olkapääsuojat. 

                                    • matti lindqvist
                                      matti lindqvist

                                      Kävin levittämässä hiekkaa jäiselle tielle ja samalla sain taas testattua kärrynaisojen välille laitettua työntöhihnaa. Siitä on selkeästi apua ylämäissä, eikä hihnan korkeuskaan tunnu olevan kovin tarkka. Voima välittyy reisien yläosistakin kärryyn, jolloin yläkroppa säästyy työntämisen rasitukselta. Tasamaalla hihna on kauempana edessä tarpeettomana, eikä siitä ole haittaa. Tämä on varsin kustannustehokas tapa parantaa kärryn käytettävyyttä, hihna kun maksoi vain 1,90€ .

                                      • matti lindqvist
                                        matti lindqvist

                                        Jos saappaankärkien seuraaminen tuntuu liian hitaalta, voisi kiireinen valita jalkoja nopeamman kulkuvälineen, potkukärryn. Näitä lienee vahvaluisilla jo käytössäkin.                                                                                                                     Nopea kärry

                                        • matti lindqvist
                                          matti lindqvist

                                          Nyt olen päässyt kunnolla kokeilemaan kahvoja sekä työntöhihnaa kenttäkokeissa puupöllejä kärrätessäni. Näitä kahvoja hihnoineen suosittelisin kaikille, jotka kärräävät ylämäkeen painavia kuormia. Kärry kulkee ylämäkeen kätevästi puskemalla lantiota vasten olevaan hihnaan pelkin jalkavoimin ja jos  rengas joskus juuriin töksähteleekin, niin hihna joustollaan tasoittaa iskut. Perässä vetäen kärry kulkee myös hyvin, kun saa vakaan otteen sivuilta, ei kärry kaadu. Ranteet täytyy vetäessä pitää peukalot eteenpäin. Vedettävän kärryn rengas kulkee hienosti esteiden yli. Kippauskin sujuu nyt kulmakahvoilla luontevasti.                                                                                                                                                                                                                                         Kulmakahvojen ja työntöhihnan kenttäkoe

                                          • matti lindqvist
                                            matti lindqvist

                                            Kahvojen ja hihnan ansiosta tuli ylämäkeen kärräämiseen vaihtelua, nyt voin vaikka vuorotella työntämisen ja perässä vetämisen kanssa. Näin lihakset kuormittuvat vaihtelavasti. Vetämällä ei tosin voi viedä aivan yhtä korkeita kuormia, kuin työntämällä.

                                            • matti lindqvist
                                              matti lindqvist

                                              Kulmakahvoilla varustetun kärryn perässä vetäminen on käytössä osoittautunut toimivaksi menetelmäksi, aisojen välinen hihna estää alamäessä kärryn tulemisen jaloille. Vedettävän kärryn rengas ylittää epätasaisuudet myös töksäyttelemättä. Peukaloita olen pitänyt kahvojen etupuolella.

                                              • Raimo Laakso
                                                Raimo Laakso

                                                Rakentamisessa tunnetaan olalla kannettava leveyttään oleellisesti pitempi kulmikas laastilaatikko, syvyys 25-30 sm tai jotain, jonka etuseinämä on kottikärryn tapaan kalteva ja jonka pohjan pehmustetun ulkopinnan etupäässä on alaspäin suuntautuva pitkähkö käsittelytanko. Kuljetuksen ollessa perillä laasti kipataan laastipaljuun rapparille. Olisiko tässä jotain kärryn hihnoille sopivaa?

                                                • Seppo Vilhonen
                                                  Seppo Vilhonen

                                                  Sitten on vielä kantolänget, jotka yhdistetään ketjuilla kottikärryn aisoihin. Hartioilla saadaan vielä isompi voima käyttöön. Ennen vanhaan niitä kutsuttiin ämmänlänkiksi ja niillä kuljetettiin vettä ja taakkoja. Länkien päissä oli rautaketjut. Taakka oli lähellä maan pintaa jolloin sitä oli turvallisempi kuljettaa. Pian on kottikärrymies puettu kuin työhevonen kärryjen eteen.

                                                  Toisaalta raskas esim. raivaussahan käyttö on kevyempää kun on puettu sopiviin valjaisiin.

                                                  Metsästä saa kätevästi puut pienellä traktorilla, jossa on takalaatikko nostovarsien varassa.