Avainklubi tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden osallistua suomalaisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Vastaa kyselyihin, ideoi, vaikuta ja voita palkintoja!

Kirjaudu

Mitä Avainklubin tilalle?

Käyttäjältä Atte Avainkettu 22.11.2018
Vasemmalla ensimmäinen luonnos Atte Avainketusta. Toisena vasemmalta Atte Avainkettu nuorena. Nämä versiot ovat Rami Hakalan käsialaa. Avainklubia ja Attea on uudistettu kahteen kertaan; Exove Design Oy ja Solid Angle Oy.
Vasemmalla ensimmäinen luonnos Atte Avainketusta. Toisena vasemmalta Atte Avainkettu nuorena. Nämä versiot ovat Rami Hakalan käsialaa. Avainklubia ja Attea on uudistettu kahteen kertaan; Exove Design Oy ja Solid Angle Oy.

Atte Avainketun sydän on raskas. Kymmenen vuoden taival on päättymässä.

Kun Avainklubi perustettiin vuonna 2009, Suomen taloudellinen tilanne oli monella mittarilla mitattuna alamaissa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli laskenut jo monena vuonna peräkkäin ja bruttokansantuote suorastaan romahti. Sosiaalinen media alkoi pikkuhiljaa vallata alaa; joissakin yrityksissä mietittiin jopa sen hyödyntämistä markkinointiviestinnässä, joskin Facebookin käyttö oli monissa yrityksissä kiellettyä. Kuluttajadialogin saralla puhuttiin sellaisista termeistä kuin käyttäjälähtöinen innovaatio, crowdsourcing, co-creation, parviäly jne. Tällaiseen ympäristöön Suomalaisen Työn Liitto perusti Avainklubin, joka ”Jalostaa arjen oivallukset suomalaisiksi menestystuotteiksi ja -palveluiksi”.

Heti palvelun suunnitteluvaiheessa mukaan tuli yrityksiä, jotka innostuneina ideoivat ja miettivät palvelua erilaisissa ryhmissä. Tekes antoi hankkeelle rahoitusta ja mukaan tuli myös Sitra. Beta-version julkaisun jälkeen Avainklubilaisten määrä kasvoi odotuksia nopeammassa tahdissa. Yritykset ovat koko Avainklubin historian ajan kiitelleet klubilaisia siitä, että avoimiin kysymyksiin tulee runsaasti hyvin pohdittuja vastauksia. Avainklubilaisten yleisimmät syyt liittyä palveluun olivat halu vaikuttaa ja ilo parantaa suomalaisten tuotteiden kilpailukykyä. Suomalaiset haluavat kehittää suomalaisia tuotteita.

Palvelukokonaisuus kiteytettiin:

”Avainklubi tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden osallistua suomalaisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Vastaa kyselyihin, ideoi, vaikuta ja voita palkintoja!”. Avainklubissa mukana toimineet yritykset ovat lahjoittaneet palkintoja, joita Atte on arponut klubilaisille. Palkintoja on ollut satoja ja niiden hallinnointi oli sen verran työlästä, että toiminto ulkoistettiin vuosiksi työkeskukselle.

Yritykset ovat Avainklubin avulla tehneet mitä moninaisempia asioita: kehittäneet uusia ja vanhoja tuotteita, pakkauksia sekä verkkopalveluita, ideoineet uusia tuotteita, käyttötarkoituksia, tuotteiden ja palveluiden nimiä, hakeneet erilaisia testaajia esim. verkkopalveluille tai tuotteille – niin Best-Inin koiranruoille kuin Olvin juomillekin. Mielipiteitä on haettu mainoksista, sloganeista, nimistä, väreistä, kuoseista ja taitaa avainklubilaisen suunnittelema lautasliina olla edelleen kaupoissa myytävänä.

Koko Avainklubin historian ajan palvelussa on toiminut keksijöitä, joiden ideat ja jatkokehittelyt ovat vertaansa vailla. Esimerkiksi Matti, Raimo ja Tapani ovat vuosien varrella ideoineet ja kehittäneet kymmeniä, ellei satoja tuotteita. Nyt kannattaakin kopioida Avainklubista omat ideat säilöön!

Maailma on kymmenessä vuodessa kuitenkin muuttunut paljon. Yritysten ja kuluttajien mahdollisuudet dialogiin ovat mullistuneet sosiaalisen median kehityksen myötä. Pari vuotta sitten Suomalaisen Työn Liitto ulkoisti Avainklubin toimintoja, ja Taloustutkimus on ylläpitänyt Avainklubia vuosina 2017–2018. Avainklubi päätettiin kuitenkin kokonaan lopettaa 31.12.2018.

Atte Avainketun mieli on haikea. Vuosien yhteistyö yritysten ja avainklubilaisten kanssa on ollut hauskaa. Vanhan päättyminen on aina uuden alku. Miten Aten ja klubilaisten pitäisi jatkossa tehdä yhteistyötä ja kommunikoida? Sen tietävät parhaiten avainklubilaiset. Kerro siis mielipiteesi ja vastaa kyselyyn. Atte arpoo Avainklubin kaapissa jäljellä olevat palkinnot kaikkien vastaajien kesken.

Vastaa kyselyyn täällä!